Tineke Postma Freya

Tineke Postma Freya

Bilety na koncerty

20 zł – ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów, na Kartę Dużej Rodziny – tylko w kasie Klubu
35 zł – zniżka* na Kartę do Kultury – tylko w kasie Klubu
40 zł – bez zniżek – w sklepie internetowym i w kasie Klubu

Informacja o karnetach

20 zł , 35 zł, 40 zł
Kup bilet

Tineke Postma Freya


  • 12.11.2021 | 20:00

  • Skład

    Tineke Postma Freya / Freya / All That Jazz / polska premiera

    Tineke Postma – saksofon / Ralph Alessi – trąbka / Tristan Renfrow – perkusja / Jonas Westergaard - kontrabas

     


Holenderska saksofonistka Tineke Postma dołącza w roku 2020 do rodziny Edition Records, wydając pod szyldem brytyjskiego wydawcy swój siódmy album. Grająca na alcie i sopranie instrumentalistka zaprosiła do studia, w którym powstała Freya, trębacza Ralpha Alessiego, pianistkę Kris Davis, basistę Matthew Brewera oraz perkusistę Dana Weissa.

Postma podczas pięcioletniego pobytu w Nowym Jorku mocno związana była z tamtejszą sceną jazzową. Współpracowała i nagrywała między innymi z Terri Lyne Carrington, Geri Allen oraz Gregiem Osbym. Zauważona została także przez tamtejszą krytykę, co zaowocowało pierwszym miejscem w ankiecie krytyków DownBeatu w kategorii Wschodzącej Gwiazdy Saksofonu Sopranowego. Jej pierwsza płyta dla Edition Records również powstała w Wielkim Jabłku.

Freya pomyślana została jako hołd dla twórczości. Stąd też nazwanie całego albumu od imienia nordyckiej bogini kreacji, miłości i płodności. Również tytuły niektórych innych utworów są ukłonem dla znaczących żeńskich postaci. Aspasia and Pericles przypomina żonę Peryklesa, kobietę, która miała znaczący wpływ na kształtowanie się ówczesnej filozofii, polityki i kultury. Geri’s Print odnosi się do zmarłej przed trzema laty pianistki Geri Allen. Scáthach’s Isle of Skye z kolei zwraca uwagę na legendarną szkocką wojowniczkę.

Na pięćdziesięciominutowym albumie zmieściło się dziesięć nagrań autorstwa samej Postmy. Saksofonistka świetnie sprawdziła się w roli liderki. Gwiazdorski – nie bójmy się tego określenia – skład nie pełni tutaj roli ozdobnika dla jej popisów. Płyta jest przykładem fantastycznego zespołowego grania, z pierwszoplanową rolą kolektywu. Nie brak oczywiście mistrzowskich solówek, czy też emocjonujących fragmentów improwizowanych, jak choćby w Heart to Heart czy w dwóch krótkich, fascynujących interludiach zagranych w duecie saksofonu i trąbki. Jest i miejsce na dobrą melodię. Jazz najwyższej jakości.

Krzysztof Komorek / Donos kulturalny