Opla, Stasiuk, Trzaska

Opla, Stasiuk, Trzaska

35 zł – ulgowe

60 zł – zniżka Karta do Kultury 
70 zł – bez zniżek 

Informacja o karnetach

Opla, Stasiuk, Trzaska


  • Sala Suwnicowa
  • 27.03.2022 | 19:00

  • Skład

    Piotr Bukowski – gitara, Hubert Zemler – perkusja, Mikołaj Trzaska – saksofon, Andrzej Stasiuk - słowo


Na zakończenie wiosennej 25. edycji Festiwalu Jazz Jantar wystąpi szczególny zespół, w którego składzie mamy duet Opla (Piotr Bukowski/Hubert Zeml), Mikołaja Trzaskę i Andrzeja Stasiuka - słowa. Piotr Bukowski - kompozytor, gitarzysta, autor muzyki do filmów i spektakli teatralnych. Znany z  solowej działalności oraz z zespołów Stwory, Xenony, afro-punkowego kwintetu Javva. Współtworzy warszawski kolektyw Lado ABC oraz Milieu l’Acephale. Hubert Zemler - perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami (m.in. Magneto, Mitch&Mitch, Piętnastka, CEL z Felixem Kubinem) perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Mikołaj Trzaska - saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor. Jest uważany za ikonę jazzowej awangardy w Polsce. Na stałe związany z Gdańskiem. W swoich podróżach muzycznych za cel obrał sobie poszukiwanie wspólnego mianownika między muzyką żydowską i współczesną. Andrzej Stasiuk uważany jest za jednego z najważniejszych polskich pisarzy średniego pokolenia. Jego książki przetłumaczono na wiele języków, m.in. angielski, niemiecki, francuski, węgierski, holenderski, czeski, hiszpański, rosyjski, szwedzki, ukraiński i włoski. Sztuki Stasiuka z powodzeniem grane są w Niemczech.

Pod koniec ubiegłego roku ukazał się album pt. „Opla Stasiuk Trzaska” (Mystic). To nie jest pierwsze wspólne wydawnictwo Stasiuka i Trzaski. W 2020 r. ukazała się płyta „Grochów Głosem” (Kilogram Records) kwartetu Stasiuk, Trzaska, Raphael Rogiński i Paweł Szpura. A jeszcze dwa lata wcześniej Stasiuk nawiązał współpracę z ukraińskim zespołem folk rockowym Haydamaky, czego zwieńczeniem był krążek pt. „Mickiewicz – Stasiuk – Haydamaky” (PUGU ART / Agora SA).

Materiał na „Opla Stasiuk Trzaska” został zarejestrowany w Wołowcu w trakcie Nocy Świętojańskiej w 2020 r. Artyści zaszyli się w tzw. „szałasie”, czyli letnim domu pisarza położonym na górskiej łące Beskidu Niskiego, by oddać się duchom tego miejsca. Rozstawiają perkusję, podłączają gitarę, szykują saksofon. Stasiuk bierze w rękę stary, sczytany modlitewnik. Nowenna. Następuje przenikanie światów, sfer sacrum i profanum. A w „szałasie” jak to w „szałasie” - śpią, jedzą, piją i grają. Równolegle do muzyki powstawał obraz, który w formie dokumentalnego filmu zapisuje zmagania muzyków i pisarza z materią i duchem. Potężny ładunek emocji i wspomnień. Powrót Stasiuka do dzieciństwa, do pytań stawianych wówczas przez kilkulatka. Te wspomnienia, wyświetlane kilkadziesiąt lat później, napędzają utwory, wtłaczając w szaleńcze, zapętlone dźwięki polskiej wsi autentyczność przeżycia. „Opla Stasiuk Trzaska” to 6 utworów, 3 żeńskie, 3 męskie. To mieszanka ducha polskiej prowincji, opornie odchodzącej w przeszłość i tematu tabu – kobiecości Maryi.

- „(…) to mieszanina cudownego zdziczenia, refleksji nad czasem, którego już nie ma, i radości spotkania z kolegami z dala od świata. Przyjaciele trochę się śmieją, trochę wygłupiają, by chwilę później ukoić emocje we wspomnieniowym wzruszeniu” - Tomasz Gregorczyk / Ruch Muzyczny.

- „(…) jednocześnie jest to haust świeżego powietrza niezbędny w panoszącym się wokół zaduchu. Rozpęd, jaki wzięli Opla Stasiuk Trzaska, nie dał się łatwo wyhamować i dlatego prowadzi do zderzenia słuchacza z rzeczami trudnymi i niebezpiecznymi” – Jarek Szczęsny / Nowamuzyka.pl.

- „(…) czterdzieści minut muzyki hipnotycznej, emocjonalnie gęstej jak smoła i niekiedy jak smoła mrocznej” - Łukasz Kamiński / Gazeta Wyborcza.

- „Projekt „Opla Stasiuk Trzaska” jest spontaniczną, nieokiełznaną podróżą w przeszłość, do czasów dzieciństwa spędzonego na wsi, pierwszych religijnych fascynacji i traum. Stasiuk, z ekspresją przypominającą Świetlickiego, w poetycki i bezkompromisowy sposób snuje opowieść podszytą ludową duchowością, a także delikatną erotyką” – Jacek Skolimowski / Newsweek Polska.

Opracował: Łukasz Komła

Relacje z koncertów: facebook.com/JazzJantar

Karnety Festiwalowe 2022 (na 5 dowolnie wybranych dni festiwalowych w 2022 roku) – konieczne rezerwacje - tylko mailem na adres kasa@klubzak.com.pl – po potwierdzeniu rezerwacji przez pracownika kasy prosimy o odbiór wejściówki najpóźniej 30 minut przed koncertem (nieodebrane w terminie wejściówki przepadają). Prosimy o nie odkładanie rezerwacji na ostatnią chwilę.

Teraz Polska